FLİKOSTON

Bu sayfayı paylaş

Bülten / Dünya Hali / Tarih

Jazz, Siyah Amerikalılar ve Ertegünler

ABD’deki olayları takip ederken aklıma Ahmet-Nesuhi Ertegün kardeşler geldi aklıma. Siyahilerin ve hak mücadelelerinin tam ortasında ilginç bir yeri vardır Ertegün kardeşlerin. Gelin bugün kısaca onlara değinelim.

1930’larda Jazz ve 2 Türk

1930’ların Washington’ında caz müziğe katkısı sonsuza dek sürecek olan iki genç: Ahmet ve Nesuhi Ertegün. Tamamen farklı bir sanat olan caz yavaş yavaş – ve gizlice – Türkiye Büyükelçiliği salonlarına entegre olmaya başlayacaktır onlar sayesinde.

Şu anda Türk Büyükelçisinin ikametgahı olan Georgetown’da çok uzakta olmayan, Kuzeybatı D.C.’deki Sheridan Circle’da bulunan malikanenin tarihi I. Dünya Savaşı dönemine kadar uzanır. Süslü odaları, karanlık oyma ahşap yapısı, 16. yüzyıl sanatı ve parlayan altın avizelerle doludur.

1935’te Ahmet ve Nesuhi Büyükelçi babaları Mehmet Ertegun’ün görevi sebebiyle buraya taşınırlar. Gençler büyük caz hayranıdırlar bu yüzden onlar için D.C.’nin gelişen caz hayatı, cennet gibidir.

Jazz Tutkunu 2 Genç

Buradaki ilk dönemlerinden “bekleyen sabırsız ve istekli bir ruh hali içinde bu müziğe ilk elden şahit olmak için geldiklerini” ifadeleriyle bahseder, Georgetown Üniversitesi müzik profesörü ve caz tarihçisi Anna Celenza. Geldikten kısa bir süre sonra, U Street’teki Howard Tiyatrosu gibi hareketli caz kulüplerine gitmeye başlarlar. Duke Ellington, Joe Marsala ve Jelly Roll Morton gibi müzisyenleri dinleme şansı elde ederler.

Ama aynı zamanda D.C.’nin müzik mekanlarının ayrıldığını da fark etmeye başlarlar. Seyirciler ya siyah ya da beyazdır ve farklı ırklardan müzisyenler nadiren birlikte çalarlar.

Ahmet ve Nesuhi bunu oldukça saçma bulurlar. Bununla mücadele etmek adına büyükelçiliğe hayran oldukları müzisyenleri ırklarından bağımsız olarak toplanmaya ve öğle yemeği yemeye davet ederler. (O zamanlar, malikane hem elçilik binası hem de ikametgah olarak kullanılmaktaydı. Fakat bir zaman sonra elçilik taşınacaktır.)

Tabuları Yıkmak veya Türk Büyükelçiliğine Ön Kapıdan Girmek

Ertegün kardeşler ve ilk entegre konser

Bir gün aralarında bir Kongre üyesinin de dahil olduğu komşuları, elçiliğe davetli olan siyah konukların büyükelçiliğin ön kapısından içeri girdiğinden şikayet ederler. Ancak kardeşlerin babası Büyükelçi Ertegun, söylenenlere kulak asmadan müzisyenleri hürmetle ağırlar. Ve ekler, “Burası, birlikte performans gösterebileceğiniz güvenli bir yer ve cildinizin renginin bir önemi yok” . Kendisiyle yapılan bir röportajda “Bunun büyük bir etkisi olmuştur müzisyenler üzerinde.” der Prof.Calenze.

Ertegun kardeşler şehrin ilk siyahi ve beyaz sanatçıların birlikte çaldıkları konseri 1942’de düzenlerler. Bunun için 16. Sokak’taki Yahudi Toplum Merkezini ayarlarlar.

Daha sonra, Ulusal Basın Kulübü’nün de ilk entegre etkinliğini yaparar – halk ve blues müzisyeni Lead Belly ile bir konser düzenleyerek.

Etkileri burada bitmez. Ahmet 1947’de Atlantic Records’u kurar ve kardeşi de birkaç yıl sonra ona katılır. John Coltrane, Thelonious Monk, Ray Charles ve Aretha Franklin gibi nice büyük sanatçıların yıldızını parlatırlar (Led Zeppelin ve Cream’den bahsetmiyorum bile).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=4U8OhVXtnQA&feature=emb_title

Bu sayfayı paylaş

Yanıt

E-posta adresin yayınlanmayacakZaruri alanlar işaretlendi *

HTML etiket ve özellikleri kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>